De Samen Hier student community in Den Haag

Geschreven door: Mounia Balakouh
9 maart 2022 

Het afgelopen jaar kregen we vanuit het Unicef-studententeam de vraag of studenten wat konden betekenen voor nieuwkomers in Den Haag. Samen zijn we aan tafel gaan zitten om te bekijken wat er nodig was om een Samen Hier student community op te zetten. Inmiddels is in februari alweer het tweede semester van de Samen Hier student community van start gegaan in Den Haag.

Manju, één van de organisatoren die de Samen Hier student community in Den Haag mogelijk heeft gemaakt, vertelt hoe de pandemie soortgelijke uitdagingen van studenten en nieuwkomervluchtelingen aan het licht heeft gebracht. Deze twee groepen samenbrengen om uitdagingen zoals gevoelens van eenzaamheid en isolatie aan te kaarten, was voor haar de motivatie achter het opzetten van de Samen Hier student community:

‘‘Hoewel nieuwkomers met een vluchtachtergrond tijdens de pandemie worden geconfronteerd met andere uitdagingen dan internationale studenten, zijn ook veel uitdagingen hetzelfde. Wij zijn met dit programma begonnen om onze gedeelde uitdagingen, zoals gevoelens van eenzaamheid en afzondering, aan te kaarten. Zo kunnen we (internationale) studenten en nieuwkomers met een vluchtachtergrond samenbrengen en een oprechte wederzijdse uitwisseling, connectie en vriendschap creëren. Door dit programma hebben we geleerd dat we verandering tot stand kunnen brengen als we solidair zijn met elkaar.’’

Studenten van de Leiden University College, International Institute of Social Studies en de Haagse Hogeschool werden met een nieuwkomer gematcht. Tijdens de officiële opening van het tweede semester eind februari, konden de nieuwgevormde groepen elkaar leren kennen. Mohammed is één van de nieuwkomers die dit semester gaat meedoen. Hij werd gematcht met Hannah, Gwen, Qusai en Lu. Hij vertelde dat het zijn tweede keer is dat hij meedoet met de Samen Hier student community. Toen hij zich vorig jaar voor het eerst opgaf, verwachtte hij dat het initiatief dezelfde opzet zou hebben als een buddyproject, waarbij hij hoofdzakelijk bezig zou zijn met het leren van de taal. Mohammed was echter blij verrast toen bleek dat hij betrokken raakte bij een community, waar hij, naast het leren van de taal, ook de ruimte had om vragen te stellen over meer praktische zaken en vriendschappelijke relaties op kon bouwen. Met zijn eerste groep heeft hij nog steeds contact:

‘‘Dit is niet een programma waar je aan meedoet en dat na een semester is afgelopen. Het is iets groters, we zijn deel van iets groters. Als het semester voorbij is, dan heb je nog steeds iemand bij wie je terecht kan met je vragen.’’

Dit keer zijn de verwachtingen van Mohammed iets anders dan de eerste keer dat hij meedeed:

‘‘Ik verwacht dit keer dat ik mensen zal leren kennen en dat ik van hen en hun ervaringen kan leren. Maar het verschil met de eerste keer dat ik meedeed is dat ik nu ook meer kennis heb. We moeten niet vergeten dat ‘vluchteling’ een status is en niet de persoon. Het kan een permanente staat zijn, maar dat is het vaak niet. Ik zal niet voor eeuwig een vluchteling zijn, ooit zal ik ook mensen kunnen verwelkomen. De laatste keer had ik meer begeleiding nodig en dit keer kan ik nieuwkomers zelf ook ondersteunen met de dingen waar zij tegenaan lopen.’’

Het verhaal van Mohammed laat zien hoe betrokken studenten een community kunnen vormen waarbij duurzame relaties tot stand komen. De Samen Hier student community in Den Haag is daar een voorbeeld van. Momenteel zijn we naast de Samen Hier student community bezig met een Europees project waarbij we samen met inwoners en universiteiten een nieuwe vorm van community sponsorship realiseren, waar studenten centraal staan. De enthousiaste verhalen vanuit de Haagse student community en de grote bereidheid onder de studenten om een nieuwkomer te ondersteunen en te verwelkomen in de stad, vormen hiervoor een goede basis.